عید قربان زیباترین وحدت انسانها است . پایه آن قربانی فرزند توسط ابراهیم پیامبرمیباشد .پس از گذرانیدن آزمون ذبح اسماعیل، با سهقهرمان این ماجرا، یعنی
پدرو پیشوای پیر، مادر والامقام، و فرزند ذبیح، گویا خداوند اراده فرموده تا
یادمانی از این پیشقراولان توحید پدید آورد که جاودانه و پاینده، الهامبخش عشق و
پاکی برای موحدان تاریخ باشد. و چنین است که فرمان ساختن خانه کعبه را خطاب به
خاندان ابراهیم ابلاغ میفرماید. خاندان قهرمان، سنگها را از کوه سخت مکه میکنند
و یک اتاق چهاردیواری بیسقف برپا میکنند. و همین اتاق ساده، چندین هزاره است که
قبلهگاه اهل ایمان و توحید است.
جدا از آل توحید و آل ابراهیم، کعبه چیزی نیست جز سنگ و گلی از سنگهای همان کوه و
خاکهای همان دره. مگر که نور حرمت انسانهای اهل دلی به سنگ و گلها بتابد، وگرنه چهحرمی
و چهقبلهیی. گویی بهخواست خدای ابراهیم، مقرر بود که همین رنجدیده، هاجر کنیز
و فرزندش که ظرفیت انسانیت را با آزمونهای خویش تفسیر کردهاند، چنان بدرخشند که
شمع راه توحید شده و مایه آبروی کعبه باشند.
اینک، چهارهزارسال است که هرکس به کعبه تعظیم کرده و بهدور آن بهطواف چرخیده است، آرامگاه هاجر و اسماعیل را طواف کرده است.
اینک، چهارهزارسال است که هرکس به کعبه تعظیم کرده و بهدور آن بهطواف چرخیده است، آرامگاه هاجر و اسماعیل را طواف کرده است.
مناسک حج
در مراسم حج در سراسر مسیر سمبلیکی که به سوی توحید و یگانگی میرود همه بر گرد
خانه خداوند طواف میکنند و خدا که خانهاش به روی همه گشاده است میگوید:
برای خلق ،برابر و مساوی قرارش دادیم، چه برای مقیمان شهرنشین و چه برای روستایی
بادیهنشین . از آغاز نیز به حرمت قبله مسلمانان و به نشانه فرو ریختن همه حصارها
و قید و بندهای بیگانهساز، قرار بود که این خانه هیچ دیوار و حصاری نداشته باشد.
و باز هم در مناسک حج، توصیههای اکید بر این است که از زور و حرف ناروا بپرهیزید
و با آن مقابله کنید. و ممنوعیت هرگونه انگیزه تنازع تا آنجاست که در روزهای
مناسک حج، حتی درختی را نمیتوان برید،زیرا که همه چیز به سوی تقوایی رهائیبخش
سمت و سو داده میشود.


هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر